Tips voor een goede werksfeer

Als werkgever wil je natuurlijk dat je werknemers goed werk verrichten. Gedeeltelijk ligt dit natuurlijk bij de werknemers zelf, maar ook ligt dit deels bij de directie en de mogelijkheden die de werkplek biedt. Het is algemeen bekend dat de werksfeer invloed heeft op hoe goed het werk gedaan wordt. Daarom hierbij wat tips om de sfeer op de werkvloer goed te houden of te verbeteren.

1. Opgeruimd

clean deskEen opgeruimde omgeving zorgt ook voor rust in je hoofd. Zoals de werkplek netjes en geordend is, zorgt dit voor een betere werksfeer. Veel bedrijven hebben al een clean-desk policy. Aan het eind van de dag zorg je dat al je spulletjes (papieren, eten, papieren en andere troepjes) weer van het bureau af zijn, zodat je de dag erna weer fris kunt beginnen. Het pand zelf schoonhouden is geheel afhankelijk vn hoe groot dit is. Je kunt een bedrijf inschakelen het te doen, maar je kunt ook afspreken dat collega’s om de beurt bijvoorbeeld even een vieze-kopjes-ronde doen zodat alles naar het keukentje verplaatst wordt.

2. Genoeg werkruimte

Een schone werkplek is wel leuk, maar het is nog belangrijker dat er genoeg ruimte is voor iedereen. Veel bedrijven hebben tegenwoordig flexplekken. Dat betekent dat iedereen kan gaan werken waar hij/zij wil. Toch ligt dit per persoon verschillend en hebben sommige juist liever een vaste plek. Niet alleen de werkplekken moeten er genoeg zijn, maar collega’s moeten zich ook kunnen terugtrekken. Denk bijvoorbeeld aan een kamer met vergadertafels. Of aan een ruimte waar een telefonisch overleg kan worden gevoerd.

3. Activiteiten

De sfeer een beetje speels houden? Dan zou de directie af een toe een leuke activiteit kunnen verzinnen. Dit betekent niet gelijk dat er een groot teamuitje georganiseerd moet worden (wat natuurlijk wel leuk is, maar kan veel tijd in zitten), maar je zou ook eens in de maand een vrijdagmiddagborrel kunnen doen. Of in de pauze een spelletje spelen zoals een potje tafelvoetbal. Niet alleen is dit gezellig, maar het laat ook zien dat je gewaardeerd wordt als team. Dat de leidinggevende dit over heeft om de werknemers een goede tijd te gunnen naast alleen maar werken

4. Gezamenlijke lunch

lunchen samenIedereen wil zo snel mogelijk zijn deadlines halen of eerder naar huis. Daarom wordt de pauze vaak overgeslagen en gegeten aan het bureau. Dit is om meerdere redenen geen goed idee. Ten eerste hebben je hersenen ook even rust nodig. Vooral als je achter een computer werkt is het goed je ogen rust te geven. Daarnaast leer je beter je collega’s kennen als je samen luncht. Ook vermindert het stress, zodat je na de pauze weer met een frisse blik je taken kunt oppakken. Het punt waar de meeste praatjes worden gemaakt is dan ook nog steeds het koffieapparaat. Je bent dan even niet bezig met werkzaken, maar kunt vragen naar hoe het met elkaar gaat.

5. Persoonlijk gesprek

Dit punt loopt een beetje uit van het vorige. Een persoonlijk gesprekje geeft aan dat je interesse in iemand hebt. Zo leer je je collega’s beter kennen wat de sfeer zeker kan verbeteren. Natuurlijk hoef je niet je gehele privéleven open en bloot op tafel te leggen, maar door elkaar beter te leren kennen is ook gelijk de grens kleiner om op werkgebied wat van elkaar te vragen als het nodig is. Daarop volgt dat ook niet alles via mail verstuurd moet worden. Vooral op een kleiner kantoor kan je net zo goed even opstaan en naar diegene toelopen om wat te vragen. Zo verhoog je weer het persoonlijk contact. Een tip hiervoor is om deuren in het kantoor zoveel mogelijk open te houden. Dit stimuleert een open communicatie en maakt het ook makkelijker even langs te lopen i.p.v. te e-mailen.

(305)

The following two tabs change content below.
Mijn naam is Eva de Bisk en ik blog over van alles en wat nog meer. Bisk Blogt!