Tevreden klanten door relatiegeschenken?

Het hebben van een eigen bedrijf is leuk naturlijk. Eigen baas zijn en dus geen verantwoording af hoeven leggen en de beslissingen zelf kunnen nemen zijn enkele voordelen. Maar er komt heel veel meer kijken bij een eigen bedrijf, en zeker als je succes wilt hebben zul je met een aantal zaken rekening moeten houden.

Klanten krijgen

In de beginfase is het belangrijk om je eerste klanten te werven. Vaak zijn dat al mensen uit je kringen of uit eerdere werkrelaties. Om te zorgen dat je naam als een lopend vuurtje rondgaat kun je simpele relatiegeschenken uitdelen aan iedereen die je tegenkomt. Denk hier aan kleinigheidjes als bedrukte pennen of bierglazen met jouw naam of logo er op afgebeeld. Snel zul je onder meer mensen bekend worden en dat komt je bedrijf ten goede.

Klanten behouden

Als je eenmaal de eerste klanten binnen hebt gehaald is het zaak om deze ook tevreden te houden. Zorg ervoor dat de correspondentie altijd vlekkeloos en vriendelijk verloopt. Men moet een goed gevoel overhouden na een telefoongesprek, een email contact of na een meeting. Zodra men positief gestemd is zal dit de naam ook goed doen. Er kan maar beter positief over uw bedrijf gesproken dan negatief, nietwaar?

Relatiegschenken als hulpmiddel

Zo kun je relatiegeschenken dus niet alleen inzetten om nieuwe klanten te werven en om de naamsbekendheid te vergroten, maar is het ook een zeer handig hulpmiddel om je al bestaande klanten tevreden te houden. Nu hoef je deze natuurlijk niet te gaan overladen met allerlei overdreven cadeaus, maar eens per jaar een klein presentje om de relatie te onderhouden kan echter geen kwaad. Van je klanten moet het bedrijf het hebben en zodra ze tevreden zijn houden zij jou ook tevreden. En dat hoeft niet eens veel te kosten, “het gaat om het gebaar” zullen ze vast en zeker zeggen.

(69)

The following two tabs change content below.
Mijn naam is Eva de Bisk en ik blog over van alles en wat nog meer. Bisk Blogt!