Het effect van Social Media op je sollicitatie

Social Media button

Social Media, we kunnen ons leven bijna niet meer voorstellen zonder een paar keer per dag onze vrienden en familie te laten weten wat we nu precies aan het doen zijn. Na de hype van Hyves, Myspace en Netlog van een paar jaar geleden hebben we nu Facebook, Twitter, Instagram en Youtube-kanalen die ons leven overnemen. ‘Maar wat heeft dit nu te maken met mijn sollicitatie?’ zul je misschien denken, nou, dat zal ik je vertellen.. eigenlijk alles.

Als je denkt dat je vrienden en familie de enige geïnteresseerden zijn in jouw Facebook en Twitter-feed, dan heb je het mis! Recruitment Belgie is maar al te benieuwd naar hoe jij je gedraagt buiten werktijden, dit laat immers zien hoe jij zal reflecteren op het bedrijf als je eenmaal word aangenomen. Jouw vrienden zullen misschien hard kunnen lachen om die ene dronken foto, maar een recruiter of toekomstige werkgever zal dit waarschijnlijk iets minder leuk vinden. Hoe kun je hier nu het beste mee omgaan tijdens je zoektocht naar een baan, zonder je hele Social Media kanalen te moeten opschonen? Hieronder een aantal tips:

FACEBOOK

Facebook is waarschijnlijk het populairste kanaal dat wordt gebruikt door recruiters en werkgevers om eens grondig onderzoek te doen naar jouw dagelijkse bezigheden. Gelukkig heeft Facebook eraan gedacht dat jij misschien niet alles met iedereen wilt delen en heeft daarom de volgende knoppen ontwikkeld:

–          ‘Wie kan dit zien’ knop. Met deze knop kun je precies bepalen wie jouw profiel, foto’s en/of berichten kan zien. Kies uit iedereen, alleen vrienden, alleen ik of aangepast.
–          ‘Wie kan mij vinden’ knop. Hier kun je instellen op welke basis jouw profiel kan worden gevonden en door wie.
–           ‘Wie kan contact met mij zoeken’ knop. Hier kun je instellen welke groepen wel of geen contact met je kunnen zoeken en/of vriendschapsverzoeken kunnen versturen.
–          ‘Wie kan mij taggen’ knop. Met deze knop kun je instellen of vrienden en vreemden jou kunnen taggen zonder toestemming.

Als je jouw Sociale Media kanalen juist wilt inzetten om aandacht te krijgen van recruiters dan is het natuurlijk een goede optie om je profiel – in elk geval gedeeltelijk – openbaar te maken.

Gebruik de pagina ‘Info’ om werkgevers meer informatie over jezelf te geven. Bijvoorbeeld waar je woont, welke opleidingen je hebt gevolgd, naar welke school je bent gegaan en hoe ze jou kunnen bereiken. Schrijf eventueel een korte introductie over jezelf en laat recruiters weten waar jij precies gespecialiseerd in bent.

TWITTER

Twitter is net als Facebook een belangrijk kanaal voor werkgevers om jou beter te leren kennen. Mocht je jouw tweets en foto’s liever niet met iedereen delen gebruik dan de volgende opties:
–          Fototaggen. Stel in welke personen/kanalen jou mogen taggen in foto’s. ‘Iedereen, alleen mensen die ik volg en niemand’.
–          Tweet Privacy. Deze optie bepaalt of je tweets afgeschermd zijn of open voor publiek. Hiermee bepaal je precies wie jouw content mag zien.
–          Vindbaarheid. Bepaal hoe je account kan worden gevonden (kies uit e-mailadres of telefoonnummer)
–          Twitter voor teams. Bepaal precies welke accounts jou wel en niet mogen toevoegen aan hun team.

Ook via Twitter kan je wat extra informatie laten zien aan recruiters: gebruik het vakje ‘profiel omschrijving’ om kort iets over jezelf te vertellen. Laat werkgevers zien waar je woont, welke ervaringen je hebt en waar je goed in bent. Let wel op: ook hier mag je maar 140 karakters voor gebruiken. Wees kort maar krachtig!

INSTAGRAM

Instagram wordt minder bekeken door recruiters dan Facebook en Twitter, maar kan toch handig zijn om even kort de aandacht aan te besteden. Foto’s spreken immers duizend woorden. Mocht je content hebben die je liever niet met iedereen deelt. Kijk dan eens naar de ‘privé-account’ knop, hiermee kun je instellen dat alleen de mensen die jij hebt goedgekeurd jouw foto’s kunnen bekijken. Check wel nog even je lijst met huidige volgers na, deze worden namelijk automatisch beschouwd als ‘goedgekeurd’ door Instagram.

Mocht je wel meer over jezelf willen vertellen dan heeft Instagram een aantal handige opties om extra informatie beschikbaar te maken. Gebruik de vakjes ‘website’ en ‘bio’ om meer informatie over jezelf vrij te geven. Vertel meer over wat je doet en link bezoekers direct naar je Twitter of Facebook pagina.

(84)

The following two tabs change content below.
Mijn naam is Eva de Bisk en ik blog over van alles en wat nog meer. Bisk Blogt!